Re: Konsultacje społeczne w PAŻP, strefa BVLOS w Wiśniowej
: 28 paź 2016, 17:59
Witajcie,
Na prośbę Pana Macieja Włodarczyka z PAŻP, który do mnie dziś zadzwonił i okazał się być bardzo sympatycznym człowiekiem, zamieszczam poniżej treść maila, jaki również dzisiaj od Niego dostałem. Na przyszłość możemy po prostu kontaktować się telefonicznie bezpośrednio z PAŻP w tego typu sprawach. A oto i mail:
Szanowny Panie,
Bardzo proszę o umieszczenie całej mojej wypowiedzi na forum www.spbw.pl i potraktować ją jako szukanie kompromisu ze strony PAŻP oraz odpowiedź na najczęściej nadsyłane przez Państwa propozycje/pytania/tematy w formularzach konsultacyjnych. Dołączam również do korespondencji Pana Piotra Klimka (Prezesa Państwa Stowarzyszenia) z którym miałem okazję rozmawiać telefonicznie.
Odpowiadając na Pana pytania:
1) Strefy „Wiśniowa” o niezmiennych granicach w stosunku do tego co obecnie konsultujemy obowiązują jako rejony ograniczeń lotów o desygnatorze EA 285/286 co najmniej od 10.12.2015r. Na dowód zamieszczam SUP obowiązujący w okresie 10.12.2015 – 02.03.2016r który wydawany był co trzy miesiące (na podstawie Rozporządzenia ws. zakazów lub ograniczeń na czas nie dłuższy niż 3 miesiące). Zamieszczam również SUP na TRA 336 / Kotlarnia – strefa obowiązywała co najmniej od 26.06.2015r. oraz SUP na strefę w Szczawnicy od 26.05.2016r. Oznacza to, że co 3 miesiące publikowaliśmy SUP (również na pozostałe strefy które poddane zostały konsultacjom) z kilkudniową przerwą. Kolejne SUP są przewidziane do końca marca/kwietnia 2017r. Po tym czasie planujemy publikacje w AIP w ENR 2.2.2 (tam gdzie są wszystkie TSA/TRA)oraz umieszczenie stref na mapie VFR.
2) Prawodawca który nadzoruje naszą pracę (m.in. zatwierdza zmiany) nie nakłada na nas obowiązku prowadzenia konsultacji zmian krótkotrwałych (do 3 miesięcy). Zresztą nie ma na to czasu kiedy wnioskodawca zgłasza się do nas chwilę przed terminem oddania materiałów do publikacji AIS. Zmiany które publikujemy na stałe do AIP Polska poddawane są każdorazowo konsultacjom społecznym.
3) Fakt, że jest Pan zdziwiony może wynikać z tego, że są to strefy elastyczne (NIE STAŁE) które aktywne są zgodnie z AUP a ich aktywacja w 2016 była znikoma – EA 285/286 – 17 rezerwacji/11 AKTYWACJI kilku godzinnych (z czego cześć nocnych). Pańskie zdziwienie może również wynikać z tego, że niektórzy użytkownicy mają zwyczaj sprawdzać tylko to co w AUP (lub „pytania” się FIS) a nie faktycznie opublikowane w AIP (oraz na mapie VFR która aktualizowana jest raz w roku przeważnie na początku sezonu a informacje z SUP na nią nie trafiają) na stałe (choć w rzeczywistości elastyczne) lub czasowo via SUPLEMENT do AIP Polska. Nasza zmiana dotycząca wszystkich stref w tym rejonie właśnie na tym polega – zamiast publikować je ciągle SUP planujemy opublikować je jako strefy ELASTYCZNE TRA które dalej będą obowiązywać zgodnie z AUP – NIE H24.
4) Strefa TSA w Nowym Sączu wykorzystywana na potrzeby podmiotu szkolącego do uzyskania Świadectwa Kwalifikacji UAVO jest aktywowana jedynie na loty BVLOS. W praktyce (2016r) strefa była rezerwowana 1 raz / aktywowana 0 razy. SUP w załączeniu – strefa opublikowana co najmniej od 03.03.2016.
5) Strefa EA119 Racibórz –najświeższa, obowiązuje od 23.06.2016 – do dnia wczorajszego 2 rezerwacje / 1 aktywacja
6) Do chwili obecnej PAŻP nie otrzymał żadnych uwag dotyczących ograniczeń jakie ww. strefy generują. Jak widać z załączonej dokumentacji były one opublikowane przez cały sezon 2016 (nie załączyłem wszystkich SUP z czego wynikały by przerwy w publikacji – chciałem jedynie podkreślić, że strefy były).
7) Użyte przez nas sformułowanie „"Ze względu na fakt, iż charakter ww. działalności jest stały została zidentyfikowana potrzeba wprowadzenia stref na stałe do publikacji AIS (AIP Polska oraz mapa VFR)." oznacza, że publikacja SUP jest stała (kończy się jeden i publikowany jest drugi). Nie ma wpływu to na aktywacje o czym świadczą statystyki rezerwacji/aktywacji a nawet fakt, ze Pan nie zauważył tych stref przez cały sezon. Publikacja na stałe na mapie VFR ma swoje zalety. Można to uwzględnić w planowaniu lotu a następnie zajrzeć do AUP aby sprawdzić aktywność.
8) Loty BVLOS w Polsce odbywają się zgodnie z prawem lotniczym:
Art. 126
1. W polskiej przestrzeni powietrznej mogą być wykonywane loty bezzałogowych statków powietrznych.
2. Bezzałogowy statek powietrzny (UAV) musi być wyposażony w takie same urządzenia umożliwiające lot, nawigację i łączność jak załogowy statek powietrzny wykonujący lot z widocznością (VFR) lub według wskazań przyrządów (IFR) w określonej klasie przestrzeni powietrznej. Odstępstwa mające zastosowanie w tym zakresie dla załogowych statków powietrznych stosuje się jednakowo do bezzałogowych statków powietrznych (UAV).
3. Loty bezzałogowych statków powietrznych wyposażonych zgodnie z ust. 2 mogą być wykonywane na podstawie złożonego planu lotu, w sposób i zgodnie z warunkami, o których mowa w ust. 5, z zastrzeżeniem art. 149.
4. Loty bezzałogowych statków powietrznych nieposiadających wyposażenia, o których mowa w ust. 2, mogą być wykonywane w strefach wydzielanych z ogólnodostępnej dla lotnictwa przestrzeni powietrznej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 121 ust. 5.
5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i warunki wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej oraz procedury współpracy operatorów tych statków z instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego, uwzględniając zasady bezpiecznego korzystania z przestrzeni powietrznej.
Aby wprowadzane strefy były zgodne z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni publikujemy w AIP strefy TSA lub TRA:
§ 8. 1. TSA i TRA ustanawia się dla realizacji jednego z następujących celów:
1) zaspokojenia potrzeb operacyjnych lotów statków powietrznych wynikających z realizacji prac badawczo-rozwojowych, lotów treningowych lub próbnych ze względu na bezpieczeństwo tych statków i innych uczestników ruchu lotniczego;
2) prowadzenia działań w ramach szkolenia lotniczego oraz ćwiczeń, podczas których manewry statku powietrznego nie są zgodne z przepisami o ruchu lotniczym
Strefa TRA jest bardziej elastyczna ponieważ dopuszcza przelot innego użytkownika niż ten dla którego przestrzeń została zarezerwowana dlatego przy każdej z nich jest częstotliwość lub numer telefonu zarządzającego.
Pragnę również podziękować za konstruktywne uwagi Pańskich kolegów i przyjazne rozmowy na podstawię których proponujemy :
- usunąć planowaną południowa strefę TRA 137A
- zmodyfikować planowaną północną strefę TRA 137B:
granice poziome: przesuniemy południową granicę poza AAA147. Północna granicę wysuniemy nie dalej niż droga 967. Wprowadzimy tzw. ograniczoną dostępność zapisaną w AIP Polska w zamawianiu dla strony wojskowej. Strefa będzie możliwa do aktywacji jedynie:
a) 01.04 – 31.10 w czasach SS do 11 czasu lokalnego
b) 01.11 – 31.03 całą dobą
Proszę pamiętać (mając na uwadze powyższą statystykę świadcząca o tym, ze wykonywanie lotów jest sporadyczne), że jest to czas w którym strona wojskowa może zamawiać strefę a nie, że strefa będzie aktywna. Pozostałe strefy które poddaliśmy konsultacjom proponuje pozostawić bez zmian – aktywacja jest śladowa.
Wyrażam również żal za smutne / obraźliwe komentarze/uwagi. Wydaje mi się, że opinie (do której każdy ma prawo) można wyrażać w bardziej kulturalny sposób a sprawa będzie potraktowana również z należytą powagą. Nie trzeba ludzi straszyć sądami. To nie są sposoby prowadzenia dialogu z użytkownikami przestrzeni powietrznej.
Z ramienia PAŻP jestem otwarty na Państwa uwagi. Jak wspomniałem szukamy kompromisu. Proszę również o kontakt telefoniczny przedstawicieli (najlepiej jakiejś wybranej osoby reprezentującej całe środowiśko) co znacznie skróci nam czas wypracowania rozwiązania. Jednocześnie informuję, że dziś rozmawialiśmy również z przedstawicielem PSP i planujemy spotkanie w Warszawie ok. 10.11.2016 na które ma być zaproszony Pan Piotr Klimek (PSP, wojsko, PAŻP)
Bardzo proszę o przeanalizowanie naszej propozycji i ustosunkowanie się w piśmie które Państwo planują skierować do nas.
Pozdrawiam serdecznie,
Maciej Włodarczyk
Ośrodek Planowania Strategicznego ASM
Biuro Zarządzania Przestrzenią Powietrzną i Przygotowania Operacyjnego
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
ul. Wieżowa 8 02-147 Warszawa
tel. +48 22 574 57 15 / 29 fax
Na prośbę Pana Macieja Włodarczyka z PAŻP, który do mnie dziś zadzwonił i okazał się być bardzo sympatycznym człowiekiem, zamieszczam poniżej treść maila, jaki również dzisiaj od Niego dostałem. Na przyszłość możemy po prostu kontaktować się telefonicznie bezpośrednio z PAŻP w tego typu sprawach. A oto i mail:
Szanowny Panie,
Bardzo proszę o umieszczenie całej mojej wypowiedzi na forum www.spbw.pl i potraktować ją jako szukanie kompromisu ze strony PAŻP oraz odpowiedź na najczęściej nadsyłane przez Państwa propozycje/pytania/tematy w formularzach konsultacyjnych. Dołączam również do korespondencji Pana Piotra Klimka (Prezesa Państwa Stowarzyszenia) z którym miałem okazję rozmawiać telefonicznie.
Odpowiadając na Pana pytania:
1) Strefy „Wiśniowa” o niezmiennych granicach w stosunku do tego co obecnie konsultujemy obowiązują jako rejony ograniczeń lotów o desygnatorze EA 285/286 co najmniej od 10.12.2015r. Na dowód zamieszczam SUP obowiązujący w okresie 10.12.2015 – 02.03.2016r który wydawany był co trzy miesiące (na podstawie Rozporządzenia ws. zakazów lub ograniczeń na czas nie dłuższy niż 3 miesiące). Zamieszczam również SUP na TRA 336 / Kotlarnia – strefa obowiązywała co najmniej od 26.06.2015r. oraz SUP na strefę w Szczawnicy od 26.05.2016r. Oznacza to, że co 3 miesiące publikowaliśmy SUP (również na pozostałe strefy które poddane zostały konsultacjom) z kilkudniową przerwą. Kolejne SUP są przewidziane do końca marca/kwietnia 2017r. Po tym czasie planujemy publikacje w AIP w ENR 2.2.2 (tam gdzie są wszystkie TSA/TRA)oraz umieszczenie stref na mapie VFR.
2) Prawodawca który nadzoruje naszą pracę (m.in. zatwierdza zmiany) nie nakłada na nas obowiązku prowadzenia konsultacji zmian krótkotrwałych (do 3 miesięcy). Zresztą nie ma na to czasu kiedy wnioskodawca zgłasza się do nas chwilę przed terminem oddania materiałów do publikacji AIS. Zmiany które publikujemy na stałe do AIP Polska poddawane są każdorazowo konsultacjom społecznym.
3) Fakt, że jest Pan zdziwiony może wynikać z tego, że są to strefy elastyczne (NIE STAŁE) które aktywne są zgodnie z AUP a ich aktywacja w 2016 była znikoma – EA 285/286 – 17 rezerwacji/11 AKTYWACJI kilku godzinnych (z czego cześć nocnych). Pańskie zdziwienie może również wynikać z tego, że niektórzy użytkownicy mają zwyczaj sprawdzać tylko to co w AUP (lub „pytania” się FIS) a nie faktycznie opublikowane w AIP (oraz na mapie VFR która aktualizowana jest raz w roku przeważnie na początku sezonu a informacje z SUP na nią nie trafiają) na stałe (choć w rzeczywistości elastyczne) lub czasowo via SUPLEMENT do AIP Polska. Nasza zmiana dotycząca wszystkich stref w tym rejonie właśnie na tym polega – zamiast publikować je ciągle SUP planujemy opublikować je jako strefy ELASTYCZNE TRA które dalej będą obowiązywać zgodnie z AUP – NIE H24.
4) Strefa TSA w Nowym Sączu wykorzystywana na potrzeby podmiotu szkolącego do uzyskania Świadectwa Kwalifikacji UAVO jest aktywowana jedynie na loty BVLOS. W praktyce (2016r) strefa była rezerwowana 1 raz / aktywowana 0 razy. SUP w załączeniu – strefa opublikowana co najmniej od 03.03.2016.
5) Strefa EA119 Racibórz –najświeższa, obowiązuje od 23.06.2016 – do dnia wczorajszego 2 rezerwacje / 1 aktywacja
6) Do chwili obecnej PAŻP nie otrzymał żadnych uwag dotyczących ograniczeń jakie ww. strefy generują. Jak widać z załączonej dokumentacji były one opublikowane przez cały sezon 2016 (nie załączyłem wszystkich SUP z czego wynikały by przerwy w publikacji – chciałem jedynie podkreślić, że strefy były).
7) Użyte przez nas sformułowanie „"Ze względu na fakt, iż charakter ww. działalności jest stały została zidentyfikowana potrzeba wprowadzenia stref na stałe do publikacji AIS (AIP Polska oraz mapa VFR)." oznacza, że publikacja SUP jest stała (kończy się jeden i publikowany jest drugi). Nie ma wpływu to na aktywacje o czym świadczą statystyki rezerwacji/aktywacji a nawet fakt, ze Pan nie zauważył tych stref przez cały sezon. Publikacja na stałe na mapie VFR ma swoje zalety. Można to uwzględnić w planowaniu lotu a następnie zajrzeć do AUP aby sprawdzić aktywność.
8) Loty BVLOS w Polsce odbywają się zgodnie z prawem lotniczym:
Art. 126
1. W polskiej przestrzeni powietrznej mogą być wykonywane loty bezzałogowych statków powietrznych.
2. Bezzałogowy statek powietrzny (UAV) musi być wyposażony w takie same urządzenia umożliwiające lot, nawigację i łączność jak załogowy statek powietrzny wykonujący lot z widocznością (VFR) lub według wskazań przyrządów (IFR) w określonej klasie przestrzeni powietrznej. Odstępstwa mające zastosowanie w tym zakresie dla załogowych statków powietrznych stosuje się jednakowo do bezzałogowych statków powietrznych (UAV).
3. Loty bezzałogowych statków powietrznych wyposażonych zgodnie z ust. 2 mogą być wykonywane na podstawie złożonego planu lotu, w sposób i zgodnie z warunkami, o których mowa w ust. 5, z zastrzeżeniem art. 149.
4. Loty bezzałogowych statków powietrznych nieposiadających wyposażenia, o których mowa w ust. 2, mogą być wykonywane w strefach wydzielanych z ogólnodostępnej dla lotnictwa przestrzeni powietrznej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie art. 121 ust. 5.
5. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy sposób i warunki wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne w polskiej przestrzeni powietrznej oraz procedury współpracy operatorów tych statków z instytucjami zapewniającymi służby ruchu lotniczego, uwzględniając zasady bezpiecznego korzystania z przestrzeni powietrznej.
Aby wprowadzane strefy były zgodne z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni publikujemy w AIP strefy TSA lub TRA:
§ 8. 1. TSA i TRA ustanawia się dla realizacji jednego z następujących celów:
1) zaspokojenia potrzeb operacyjnych lotów statków powietrznych wynikających z realizacji prac badawczo-rozwojowych, lotów treningowych lub próbnych ze względu na bezpieczeństwo tych statków i innych uczestników ruchu lotniczego;
2) prowadzenia działań w ramach szkolenia lotniczego oraz ćwiczeń, podczas których manewry statku powietrznego nie są zgodne z przepisami o ruchu lotniczym
Strefa TRA jest bardziej elastyczna ponieważ dopuszcza przelot innego użytkownika niż ten dla którego przestrzeń została zarezerwowana dlatego przy każdej z nich jest częstotliwość lub numer telefonu zarządzającego.
Pragnę również podziękować za konstruktywne uwagi Pańskich kolegów i przyjazne rozmowy na podstawię których proponujemy :
- usunąć planowaną południowa strefę TRA 137A
- zmodyfikować planowaną północną strefę TRA 137B:
granice poziome: przesuniemy południową granicę poza AAA147. Północna granicę wysuniemy nie dalej niż droga 967. Wprowadzimy tzw. ograniczoną dostępność zapisaną w AIP Polska w zamawianiu dla strony wojskowej. Strefa będzie możliwa do aktywacji jedynie:
a) 01.04 – 31.10 w czasach SS do 11 czasu lokalnego
b) 01.11 – 31.03 całą dobą
Proszę pamiętać (mając na uwadze powyższą statystykę świadcząca o tym, ze wykonywanie lotów jest sporadyczne), że jest to czas w którym strona wojskowa może zamawiać strefę a nie, że strefa będzie aktywna. Pozostałe strefy które poddaliśmy konsultacjom proponuje pozostawić bez zmian – aktywacja jest śladowa.
Wyrażam również żal za smutne / obraźliwe komentarze/uwagi. Wydaje mi się, że opinie (do której każdy ma prawo) można wyrażać w bardziej kulturalny sposób a sprawa będzie potraktowana również z należytą powagą. Nie trzeba ludzi straszyć sądami. To nie są sposoby prowadzenia dialogu z użytkownikami przestrzeni powietrznej.
Z ramienia PAŻP jestem otwarty na Państwa uwagi. Jak wspomniałem szukamy kompromisu. Proszę również o kontakt telefoniczny przedstawicieli (najlepiej jakiejś wybranej osoby reprezentującej całe środowiśko) co znacznie skróci nam czas wypracowania rozwiązania. Jednocześnie informuję, że dziś rozmawialiśmy również z przedstawicielem PSP i planujemy spotkanie w Warszawie ok. 10.11.2016 na które ma być zaproszony Pan Piotr Klimek (PSP, wojsko, PAŻP)
Bardzo proszę o przeanalizowanie naszej propozycji i ustosunkowanie się w piśmie które Państwo planują skierować do nas.
Pozdrawiam serdecznie,
Maciej Włodarczyk
Ośrodek Planowania Strategicznego ASM
Biuro Zarządzania Przestrzenią Powietrzną i Przygotowania Operacyjnego
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
ul. Wieżowa 8 02-147 Warszawa
tel. +48 22 574 57 15 / 29 fax